Claes Åberg är VD och ägare på Visby BilCity och tog över företaget sommaren 2018.
– När jag tog över existerade redan samarbetet med Koneo och vi har haft bra kontakt sedan start. Vi har alltid haft en representant som kommer ut till oss ett par gånger i veckan och stöttar oss med IT-miljön. Internt har vi ingen IT-ansvarig eller den kunskap som behövs, därför är det så viktigt med en partner som är flexibel och nåbar när det till exempel blir driftstörningar i systemen.
Vi assisterar Visby BilCity med allt som har med driften att göra – från installationer av till exempel servrar och kopieringsmaskiner till att leverera utrustning i form av datorer, skärmar och PC-maskiner. De har stora system och nätverk både på servicesidan och på försäljningssidan som måste fungera för den dagliga verksamheten. Skulle det uppstå driftstörningar har de alltid någon hos oss att kontakta som kan komma ut och lösa problemet.
– Koneo är lätta att prata med och enkla att nå. De är flexibla och stöter vi på problem går det snabbt att få hjälp. Uppstår det driftstörningar innebär det att vi tappar intäkter, därför är en snabb service och en bra dialog jätteviktigt. Vi har ett bra och fungerande partnerskap som fungerar åt båda håll.
Att ta in en IT-konsult är ofta en kostnadseffektiv lösning då det kan vara dyrt att anställa en person på heltid att ansvara för IT-miljön. Våra konsulter kan dessutom snabbt anpassa sig till olika tekniska miljöer samtidigt som de är flexibla, vana att arbeta på olika arbetsplatser och har ett brett kompetensspann.
– För oss har det mest effektiva sättet att sköta IT-miljön varit att ta in konsulter. Vi är duktiga på vår verksamhet - vilket är service, reservdelar och bilförsäljning. Inom IT har vi inte den kunskapen som behövs. Därför har det varit väldigt viktigt med en kompetent partner som kan bistå med den kompetensen vi inte har själva.
Tack Visby BilCity för förtroendet och ett fint samarbete!